טיפול בעזרת בעלי חיים

הפרעות קשב והתמודדות בעזרת רכיבה/ כלבנות טיפולית- עבודה עם כלבים

בשנים האחרונות ישנה עלייה חדה אבחון ילדים הלוקים בהפרעות קשב. יש המסבירים את העלייה באבחון יתר, אך בכל מקרה ברור כי ההפרעה קיימת, וכי מקורה במערכת העצבים. אחת הפעילויות המומלצות ביותר לילדים הסובלים מהפרעת קשב היא טיפול בסיוע בעלי חיים, עם דגש על כלבנות טיפולית עבודה עם כלבים ורכיבה טיפולית.

אז איך זה עוזר?

ראשית, חשוב לומר – רכיבה טיפולית וכלבנות טיפולית עבודה עם כלבים אינן מרפאות את הפרעת הקשב. באופן כללי לא מדובר על ריפוי, אלא על התמודדות עם "תופעות הלוואי" של הלקות, ורכישת אסטרטגיות למידה ותפקוד, המאפשרות לתפקד "דרך" הלקות.

כל מי שנכח בהרצאות שלי בנושא, שמע את הסיפור על הבחור שהגיע ללמוד אצלי רכיבה טיפולית, כשהוא מודיע לי מראש שלא ברור לו איך יוכל להתמודד עם שיעורים עיוניים של שעה או שעה וחצי. "בבית ספר היה לי הסכם עם המחנכת שמותר לי לשחק טטריס בזמן השיעורים (משחק מחשב שהיה נהוג בימי קדם, לפני שהיו סמארטפונים). כך לא הפרעתי למורות, והן לא הפריעו לי". ומה אתה מתכוון לעשות בלימודים עכשיו, שאלתי אותו? "אני מבקש את רשותך לצאת מהכיתה כשאני מאבד ריכוז". בוא ננסה משהו אחר הצעתי – משהו פשוט יותר, בכל פעם שאתה מאבד ריכוז, קום מהכיסא ותעמוד בצד. בשקט בשקט תתחיל לזוז במקום ותנסה להקשיב יותר תוך כדי. אם תראה שזה לא עובד, צא מהכיתה ואל תשכח לבדוק מה השעה. מחוץ לכיתה חשב כמה זמן עבר מתחילת השיעור. נסה לתעד ולנסות בכל פעם להישאר בשיעור עוד דקה. ועוד דבר, ביקשתי, שב בשורה הראשונה. "בשורה הראשונה? אני? אבל תמיד ישבתי בסוף כדי לא להפריע". בשורה הראשונה עניתי. הכי קרוב שאפשר לדלת, אבל בשורה הראשונה. לעשו סיפור ארוך קצר, אותו בחור הפך לתלמיד מצטיין ומדריך רכיבה טיפולית מהטובים שאני מכיר. ארבעה עקרונות פשוטים מעולם הפרעות הקשב, הקשורים מאוד לרכיבה טיפולית וכלבנות טיפולית, הראו לו שהוא מסוגל:

1. תנועה– אנשים עם הפרעת קשב לומדים טוב יותר בתנועה. קל להבין עם כך, מדוע קל להם יותר ללמוד בזמן שיעור אילו או שיעור רכיבה.

2. מינימום הסחות– למי שיושב בסוף הכיתה יש מול העיניים הרבה הסחות. כל תלמיד שיושב לפניו ועושה משהו שקשור או לא קשור לשיעור, עשוי למשוך את תשומת ליבו. ליושב בשורה הראשונה יש את המורה לפניו וזהו. נכון שרעשים עשויים לגרום לו לסובב את הראש, אבל נטרול הפרעות בשדה הראייה הוא צעד חשוב מאוד. בעבודה עם סוס או כלב, ניתן לבחור מקום בו יש מעט הסחות, ולהגדיל את כמות ההסחות בהדרגה.

3. תחרות עצמית – הבקשה לתעד את כמות הזמן בו אני נמצא בשיעור, מייצרת תחרות עצמית. התלמיד רוצה לשפר את עצמו ביחס לפעם הקודמת ועל כן מתאמץ יותר. תחרות עצמית (ניסיון לשפר את התוצאה או היכולת שלי) היא התחרות הטובה ביותר. שיפור יכולות העצמי נותן סיפוק רב ומנטרל את הסיכון באכזבה ממישהו שטוב ממני. במקרה הזה הכול תלוי בי. ברכיבה וגם עבודה עם כלבים, באופן טבעי, ניתן לראות שיפור לאורך זמן. והדבר מגדיל את הרצון להצליח ולהשתפר.

4. עיסוק במשהו מעניין – ניתן לומר שיכולת הלמידה שלנו עשויה להשתפר, ככל שמתחברים לנושא הנלמד מבחינה רגשית. על כן, ילדים הנהנים בזמן עבודה עם כלבים וסוסים, יוכלו לשפר את יכולת הלמידה שלהם בזמן העבודה המשותפת, ובהמשך, להשתמש באסטרטגיות שרכשו גם בחיי היום יום.

רוצים לטפל בילדים בעזרת סוסים? לחצו לפרטים על מגוון מסלולי הלימוד

לחצו כדי לדעת עוד על לימודי כלבנות טיפולית

שיתוף
2 תגובות

תגובות סגורות