קורס כלבנות טיפולית

טיפול, תקשורת ואימון כלבים – שהמקצוע שלך בוחר בך

 

כשהחלטתי ללכת להיות מאמנת לכלבים ומטפלת בעזרת כלבים זאת הייתה בחירה לעשות שינוי באמצע החיים.

במשך כשלושים שנה הייתי חוקרת מדיניות בריאות, בעיקר בתחום בריאות הנפש. אז איך בכל זאת הגעתי לעבוד עם כלבים?

תמיד אהבתי כלבים ובילדותי היו לי כלבים, אבל תמיד בשלב כלשהו הם נעלמו. יום אחד הכלב פשוט היה נעלם מהבית, ההורים שלי היו מוסרים אותם בלי התראה מוקדמת. הלב שלי היה נצבט כל פעם מחדש עד שהבטחתי לעצמי שלא אביא כלב, כי זה פשוט כואב.

בתור סטודנטית צעירה למדתי תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה וחינוך, כשהגיע שלב ההחלטה אם ללכת לעסוק במקצוע ולפגוש מטופלים, הבנתי שאני יותר נמשכת לתחום המחקר (בדיעבד הבנתי שלא הייתי שלמה עם המתכונת של הטיפול הפסיכולוגי הקונבנציונלי) לכן, בחרתי לעסוק במחקר חברתי ולהיות חוקרת בתחום בריאות הנפש.

לקראת גיל חמישים במהלך תהליך אישי עמוק שעברתי, הגעתי לתובנה שיש שלושה דברים שאני הכי אוהבת לעשות:

אני אוהבת אנשים, אני אוהבת כלבים ואני אוהבת לטפל.

היו לי כבר שתי כלבות בבית, קלרה ואולה. את קלרה אימצתי בתקופה שהייתי מאד חולה, בהמלצתו של הרופא שטיפל בי. היא הייתה חלק מתהליך ההחלמה והשיקום שלי. את אולה הבן שלי הציל מההסגר כשהייתה בת 4 חודשים. היו ימים שהרגשתי שאני פשוט רוצה להישאר איתן בבית ופשוט להיות איתן. הרגשתי לא טוב עם עצמי שבמקום ללכת לעבודה אני רוצה לבלות איתן. ופתאום זה התחוור לי; אני רוצה את הנוכחות שלהן איתי כל הזמן, הבנתי שאני רוצה לעבוד עם כלבים.

עם התחושה החזקה הזאת הלכתי ללמודי אילוף כלבים במסגרת מרכז אופק והמשכתי ולמדתי גם קורס כלבנות טיפולית. כחלק מתהליך ההכשרה, הבאתי גורת גולדן ששמה מיה שעברה איתי את ההכשרה בתור מטפלת בעזרת כלבים.

אני כיום מאמנת לכלבים ואנשים. אני בכוונה משתמשת במושג מאמנת ולא מאלפת, כי אין צורך לאלף אף אחד.

התהליך הוא אימון של הבעלים להפוך למאמן/ת הטוב ביותר של הכלב שלו/ה זאת על ידי בניית תקשורת טובה וברורה בין השניים. התהליך של למידת הפקודות הבסיסיות הוא האמצעי ולא המטרה. המטרה היא שהכלב ילמד את השפה שלנו ואנחנו נלמד להכיר את השפה שלו. כלבים מתקשרים עם כלבים אחרים דרך שפת הגוף ולכן כחלק מתהליך האימון אני מלמדת את האנשים להבין את שפת הגוף של הכלב.

אני מאמינה באימון הומני ומכבד ללא שימוש בכח, האחריות להבנת הכלב ומתן מענה מתאים כדי שיבין אותנו היא שלנו בלבד. משפט שאני תמיד מצטטת ללקוחות שלי: ” הכלב תמיד יאהב אותך אבל לא בהכרח יסמוך עליך“ – יצירת יחסים ותקשורת בוני אמון הם הבסיס לחיבור נכון בין הכלב לביננו.

כמטפלת בעזרת כלבים אני עובדת בטיפול פרטני ובטיפול בקבוצה בקליניקה שלי. אני גם עובדת במחלקות הסגורות בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל ומטפלת בילדים במסגרת בתי ספר יסודיים וחטיבות הבינים.

הטיפול בעזרת כלבים הוא טיפול המתבסס על יצירת תקשורת בין הילד לכלב דרך העבודה המשותפת שלהם.

הייחודיות של הטיפול הזה היא שהילד לא חווה שהוא בטיפול, מבחינתו הוא בא כדי לשחק ולהנות עם הכלב. המרחב הטיפולי הוא קליל ומזמין ואני כמטפלת נמצאת שם כדי לאפשר ולתווך את התהליך.

בתחילת הטיפול מוגדרות מטרות טיפוליות שמתורגמות לעבודה הטיפולית שמתוכננת בכל מפגש.

במהלך מפגשים נוצרות הזדמנויות שונות עבור הילד ללמוד על מצבי חיים, להתנסות במיומנויות חברתיות וכישורי חיים. להתמודד סוגיות כמו:  תסכול, התמדה, אחריות, יוזמה, הקשבה, דיוק, סבלנות, ראיית האחר ועוד. הטיפול נוגע גם בעולם הרגשות של הילד כמו ביטוי של חרדות, הצפת פחדים וכן נוגע בביטחון העצמי של הילד ובדרכי התקשורת שלו. הכלב מהווה עבור הילד ”מראה“ שמשקפת לו באופן מיידי ונטול ביקורת את האופן שבו הוא מתקשר-הם הוא קשוב לכלב? האם הוא סובלני כלפיו?

המטרה במפגשים הטיפוליים היא לשפר את תפיסת המסוגלות של הילד, להעצים אותו ולהגביר את הבטחון העצמי שלו. כל זאת על ידי יצירת חוויות של הצלחה והתמודדות בונה עם אי הצלחה. התהליך נעשה באמצעות פעילות מהנה, משחק ותרגול עם הכלב. כשהתהליך הינו תהליך מכיל, מחבק ונטול שיפוטיות. הילד לומד דרך תהליך של מודלינג שלטעות זוהי דרך ללמוד. המושג של אהבה בלתי מותנית מקבלת תוקף במפגש בין השניים.

החזון שלי הוא לחבר בין אנשים לכלבים, כי אני מאמינה גדולה בקשר המרפא והמעצים שקיים בין הכלבים לביננו. הכלבים באו לעולם הזה כדי לפתוח לנו את הלב שלנו, כדי שנלמד להכיל ערכים כמו חמלה, אהבה, נדיבות וראיית האחר. המחויבות שלי היא שהחיבור הזה יביא הרבה טוב לעולם הזה- לנו ולהם.


אירית אלרועי – 054-4384113

מחברת בין אנשים לכלבים – מאמנת לכלבים ומטפלת בעזרת כלבים.

בעלת תואר שני בפסיכולוגיה וחינוך.

שיתוף